Friday, July 16, 2010

ReNdAh DiRi...patut ker????????



Adakah aku perlu berasa rendah diri akan keadaan fizikal aku?

atau perlukah aku mengeluh atas apa yg Allah kurniakan dan anugerahkan ke atas diri aku?

atau haruskah aku mempertikaikan segala kejadian tuhan pada diri ku ini?

atau mestikah aku terima diri aku seadanya?

atau aku harus merungut tidak puas hati akan bentuk fizikal aku sekarang?

PERLUKAH SEMUA NI AKU PERTIKAIKAN?


Perasaan RENDAH DIRI sekrg seolah2 merajai dan menguasai diri aku, pikiran aku dan perasaan aku.
aku tahu perasaan ini lama kelamaan akan menbunuh aku secara slow2....
Bukan aku tidak bersyukur akan apa yg ALLAH kurniakan pada aku..tapi disebabkn mulut2 manusia yg xde insuran mmbuatkan aku sedikit terganggu...tapi siapa mereka utk mngadili aku? apa hak mereka utk mengata aku utk mempelecehkan anugerah yg TUHAN da bagi kat aku...
woiii dgr sini apa pun bentuk badan aku, korang kena ingt bkn korang yg sara hidup aku, bukan korang yg bagi aku makan, bukan korang yg bagi duit bulan2 kat aku...sedarlah diri cerminlah diri dulu baru boleh nk mngata2 aku...
tapi aku x salahkn korang or sape2 yg bermulut laser, da lumrah manusia, bila nmpk terus kutuk...terus pk yg bukan2....
huhuhu xde org yg nk jadi GEMUK, DEBAB, GEMPAL,....semua org nk badan yg slim yg cantik
tapi kita sbgai manusia mmg xtahu dan x pernah bersyukur dgn apa yg ALLAH da kurniakan smpai bertindak mengutuk dan mempelekehkan kejadian TUHAN.
aku pon bknlah manusia yg smpurna dan semmgnya tiada manusia yg sempurna di dunia ini oleh itu sedarlah diri wahai manusia, segala apa yg dianugerah oleh ALLAH utk kita adalah yg terbaik dan bersesuaian dgn kita....tanamkan azam..klu xnk jd gemuk so berdietla...berhntila mkn mknn yg blh mngemukkan...
simpan duit utk ms dpn dr mmbeli mknn yg mngemukkn dan tanpa kita sedari sbnrnya kita mmbazirkan duit kearah bnda yg boleh memudaratkan kesihatan kita...sama2lah kita mnginsafi diri dari mengkhianati diri sendiri dgn mngelakan diri dr terjerumus ke lembah pnyakit yg boleh memudaratkan kita.... sesungguhnya setiap manusia itu adalah khalifah Allah dimuka bumi ini...dan menzalimi diri sendiri juga merupakan salah satu dosa yang besar...oleh itu pada yg kurus beringatlah sebelum gemuk....dan pada yg nerisi bukan gemuk tau, sama2la kita berusaha utk kurus tp jgn smpai jatuh sakit...pada yg x sakit maka beringatlah seblm sakit..sama2 kita mnjaga kesihatan badan.....

(^_^)




2 comments:

Cik Ruby said...

Kalau bab gini, kawe meme panah. Biasa la tu diana, org yang suka mengata orang lain gemuk la hapa la, sebenarnya dia pun tak cantik mana :) ngee~ tah tah dengki kot kan ? Eleh, ingat kurus tu lawa ke? Jangan sampai ruby tubuhkan page "KAMI GEMUK MENENTANG PENINDASAN" kat pesbuk nanti. HUH! Sabar je la, tak pun gi cili mulut mak nenek yang suka mengata tu :) wah, dah macam post entry lak. ok bye :) hehe.

LaraDyana said...

Salam..tol tu cik ruby...kdg2 mereka yg mngata tu x sdr x crmin diri sndiri...jgn la nilai org berdasarkn body...dyana pon ckp x suka... mrk x prlu mngata cz kita mmg sedar sape diri kita...but at least kita bersyukur nga apa yg ALLAH da kurniakn kt kita tp mereka? asyik nk mngutuk je....lgsg xnk pk prsn kita..apa ingt org yg cubby ni xdak perasn ker?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...