Tuesday, August 10, 2010

My Story



Alhamdulillah, weekend lps aku blk kg..lepas rindu nk bersama family....tertunai juga hasrat aku utk blk kg sblm puasa....hik hik hik konon2 nk dpatkn smngt utk berpuasa...mklmla aku di kl jauh dr fmly...kt sini pose nga kwn2 la....tp ni bkn first time aku pose jauh dr fmly....da 6 kali bermkna da 6 thn aku di kl...jauh dr famly...

dl aku dtg kl sbg student tp skrg titlle sbg pkrja..hihihi..mncari rezeki jauh dr kaum klrga...dlm 4 beradik, aku sorg je yg merantau jauh dr qlate...abg long, acik n adik aku di kg brsm ma & abah...adakalanya aku jeles nga mereka cz mrk dekat nga ma n abah...tp tgjwb aku disini menuntut aku berjauhn dr mrk smua...ssgghnya aku amat2 merindui mereka...

06/08/10 - tepat jam 2.30 ptg, aku brtolak dr kl - kb....alhamdullh aku slmt smpai kb tepat jam 11 mlm...sprti biasa abah & adik bgsu aku da sedia menanti....aku slm cium tgn abh..Alhamdulillah...hlg segala pnt bl da slmt smpai rmh...

hari sabtu, aku hnya mnghabiskn ms dirumah brsm famly & my cat....da mnjadi kebiasan aku bl blk kg mmg aku just dok rmh.....aku lbh sk berada dirumah dr kluar..if kluar pon, aku hny kluar mga fmly aku je.... sabtu mlm aku ke Wakaf Che Yeh nga adik llki (Faris)  n aik ipar aku (wanie)....

thanks dik cz bw kak jln2... plan ni kami rancang smggu sblm aku blk kg....actually da lm aku x mnjejakkn kaki ke WCY.....plg last seingt aku thn lps.....ye la lgpon aku jrg blk kg..klu blk pon jd anak dara yg mithali  (mithali la sgt..hahahaah)....dok je dlm rmh...smpai jiran aku pon xth yg aku blk...kelakarkn....usahkn nk kuar rmh...tanah pon aku x pijak.....

ms kt WCY, aku x bl apapun...cm bl sedikit buah tgn utk mmbr aku, utk kak wan, n then aku bl buah dokong, epal dll utk santapan my famly....aku byk cuci mata je mlm tu....adik ipar aku yg plg mmbeli....mgkn cz my mom x follow so nafsu nk bershoppg tu x de sgt..hikhikhik....tp enjy gak skali skala dpt kuar mlm...(^_^) (^_^) (^_^).....

2 mggu sblm aku blk kg, aku didatangi arwah atok aku.....aku x psti smada aku mimpi @ x....tp yg psti  mmg aku nmpk arwah,time 2 aku blm tdo.....2 mlm brturut2 dia dtg jmpa aku....dia dtg bl aku da ttp lmpu n siap nk tdo...tp aku yakin yg aku mmg nmpk arwah tok aku...arwah dok kt hujung katil aku...arwah berdiri kt situ smbl trsnyum kt aku...aku hny mmpu memandang je arwah...arwah brpakaian serba putih...wajah arwah bersih je...airmuka arwah tenang je...aku tgk mata arwah...arwah snyum....lps tu bygn arwah da xdak lalu aku pon terlena...

mlm berikutnya pon arwah dtg lg....berdiri dihujung katil...arwah senyum kt aku.....
esoknya aku cite kt housemate aku (alg)...aku ckp alg :

Aku : smlm adik nmpk arwah tok adik dtg....arwah dok kt hjg katil n arwah snyum je kt adik.....

Alg : adik mimpi kot?

Aku : x long, adik x mimpi. lgpon adik blm tdo lg tme tu...

Alg : ermm msti adik lupakan arwah sbb tu arwah dtg jmpa adik...

Aku : glurppp...aku tln air liur..biar btl alg ni.....tp btl ker aku da lupakn atok n 
         sbb tu atok dtg jmpa aku? lm aku pk.....

mgkn apa yg alg ckp tu btl....atok, dyana mnta mf......da lm dyana x ziarah kubur atok. sbnrnya dyana rindukan atok...rindu sgt nk jmpa atok, rindu sgt nk atok peluk dyana cm dl, rindu sgt nk solat jemaah nga atok, rindu sgt nk dgr atok gelak...dyana rindu sgt nk picit nk urut2 lengan atok cm dl....dyana rindu nk dgr atok bercerita kisah para Nabi.......knp atok x tggu dyana blk.....dyana x smpt nk jmpa atok...dyana x smpt nk tgk jenazah atok buat kali terakhir...dyana x smpt nk cium dahi atok.....( ketika ini airmata ku x mmpu kubendung...aku btl2 merindui arwah atok)

Alhamdulillah, 08/08/10 - Ahad / 7.30 pg.......ketika ini aku berada di sisi kubur arwah atok aku....(aku brsm abah & adik pmpn aku)....suasana sunyi.....aku pandang kubur arwah....batu marmar brwrna oren, aku pndg sepi.....lm aku tenung kubur arwah....aku seolah2 nmpk jenazah arwah yg berkafan dlm tanah.... aku terasa arwah ade disebelah aku memndg aku dgn kuntuman senyuman yg penuh bermakna....aku tahu arwah atok rs akan kehadiran aku....dgn lafaz bismillahirahmanirahim....aku bacakn ayat2 suci Al-Quran buat atok....

abah & adik aku sdg khusyuk mnbaca ayat2 suci buat atok.....tanpa sedar dlm mmbaca Yassin, airmata aku laju membasahi pipi aku....Ya Allah betapa aku merindui arwah atok....aku nk jmpa atok Ya Allah....  sblm pulang, aku brsihkn kubur arwah atok...abah sll dtg buang rumput sbb tu kubur arwah bersih...aku siram kubur arwah...sayu sgt time tu....atok bersemadilah  dgn tenang disana...InsyaAllah, pg raya prtama dyana nga fmly dtg ziarah atok..

Kawan2, aku redha akan pemergian arwah, cm aku terkilan cz aku lgsg x diberitahu akan kematian arwah.... seminggu slps arwah meninggal, br aku diberitahu yg atok aku da tiada.... suggh aku brkecil hati dgn ahli klrgaku...mereka merahsiakn kematian atok dr pngthn aku.....

Aku dapat tahu atok da meninggal waktu aku di perak (rmh alg) adik pmpn aku msj bgth.....time tu aku da x mmpu nk buat apa...aku da menangis seolah2 dunia da nk kiamat....sedih sgt brcmpur prs mrh pada ma & abh.....aku kol ma, aku kol abh....knp rahsiakn smua ni dr kak? knp ma? knp abah? jwpn ma & abah hny 1....kak jauh dok kl...ma nga abh xnk kak sedih...ma nga abah bmbg klu apa2 jd kt kak....ma & abah minta mf x niat pon xnk bgth....tp klu kak kelik pon xsempat juga nk jmpa jenazah....hnya Allah yg tahu prsn aku waktu ni...dlm hati aku merintih......

" atok, maafkan dyana. Dyana x dtg jmpa atok...dyana xdak waktu nafas terakhir atok....dyana x teman atok waktu atok nk pergi......dyana xdak waktu atok dikafankan.....dyana x smpt nk cium dahi atok......dyana x iringi jenazah atok....maafkan dyana.......dyana rindukan atok...rindu sgt2"

Tapi aku tahu atok x marahkan aku, atok dtg jmpa aku sbb atok rindukan cucunya....itulah jawapan ma bl aku ckp yg atok dtg jmpa aku 2 mlm brturut2...ma ckp arwah rindu kt cucu dia la tu sbb tu dia dtg jenguk kak....actually ma aku bmbg bl aku ckp arwah atok dtg jmpa aku.......

ma : atok ade ajak ker ikut dia?

aku : ajak? ikut?.......xla ma. arwah atok x berckp pon..atok cm tgk kak pah tu
        atok snym.... tp atok tgk kak lm la br dia g. knp ma?

ma : xdak apa...

aku : ermmm.....pelik. knp ma tny cm 2?

akhirnya aku fhm knp ma tny cmtu....cz aku prnh dgr cite..klu ade org yg mnggl tu dtg n ajak kita ikut dia tu mknanya kita da " x lm" - mksdnya kita akn ikut dia meninggalkan dunia ni - mksd yg plg jelas ialah da smpai ajal kita....sejauhmn kebenarannya aku sndiri x pasti..wallahualam.


tp mmbr opis aku ckp mgkn arwah atok ko rindukn ko tu pasal arwah dtg tgk ko....ko sedekahkn Al-Fatihah bt dia.

kla, xnk sedih2....yg pergi telah pergi.....aku tahu arwah atok aku bahagia disana bersama PENCIPTANYA...kasih, syg dan cinta dyana pada atok akan sentiasa bersama atok....

blk dr ziarah kubur atok, abh bw aku g beli kepok keping n kepok leko....tauke kepok ni kira waris waras abah aku la....jom kita tgk sikit gambr kepok....

haa..ni la tmpt aku g bl kepok....nmpk x ada 2 org kakak tu nga jemur kepok... 
yg brbj melayu hijau berkopiah tu abah aku.

aku follow abah dr blkg cz aku nk snap gmbr...adik aku x trn, dok dlm kereta je


kepok yg dijemur


abe ni angkt kepok nk g jemur tmpt panas


ni kepok yg sdh dibungkus...jom beli

haaa...ni keto ksygn abh aku..korang nmpk ade manusia dlm keto...
hihihihi tu la adik aku.


korang th x yg klkrnya kn wktu tauke kepok ni smbg nga abh aku, dia ingt aku ni ore rmh abah aku mksdnya aku ni isteri abah aku...hahahahaha nk trgelak aku....n then abah aku ckpla eh anok aku ni...hok no 2...apa lg pkcik tu mula intervw aku nga cm2 soalan...ye la slm ni aku x prnh follow abah so dieorg xth yg abah aku ni ade anak dara...hihihhihi.....

otw blk rmh, abh singgah bl kuih utk srpn..aku n adik pon trn sm...hihihi da cm org jakun da...trn nk plh kuih....apa lg km pon plh la n bl skali utk atok (atok belah ma)......mkcik yg jual kuih ni abah aku pggl kak yah.....mkcik yah ni siap tny lg aku abah aku...
mkcik yah : anokmu ko ni mat?

abah : aa anok tino ambo la ni.

mkcik yah : besar2 doh...nikoh doh ko? mkcik ni tnya aku.

aku : ermm blm lg...smbl snyum tp tgn ni dok plh kuih.

abah : ni anok no 2...xdok sini.

mkck yah : pahtu dok mano? bljr ko kijo?

abah : kijo... dio dok kl..male ni naik bas kelik kl

mkcik yah : wei looo besar2 doh anok tino mu mat...comel2 pulok tu supo nga ma dio.....

time ni aku pusing tgk adik aku....hihihi adik aku da senyum kemeweh doh...aku dlm hati snyum gmbira....
tp tu la padahnya cz blk kg x kuar smpai org xth yg aku ni anak Pak Mat & Mek Som.....tp nk buat cmne ms aku skrg byk di kl jauh dr fmly...

dan skrg aku di kl, menjalani rutin harian aku sbg seorg penjawat awam.....melksanakan krj yg dipertangjawabkn.....ahad mlm aku naik bas ke kl...kol 6.30 aku smpai stsn ptra..agak lwt cz bas 2 kali rosak...tepat jam kol 7.10 aku da ada kt opis cz dr putra aku direct msk opis....

msti korg ingt aku x mndi kn????.... aku mndila..kt opis aku ada surau..aku basahkn badan aku kt situ la...towel pon aku bw tau..hihihihi.....okla da byk sgt da aku melalut ni...chow dl....



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...